lauantai 15. kesäkuuta 2013

Great Barrier Reef

Lähdössä pelaamaan lenttistä
Fitzroy-saari

Nyt ollaan kotiuduttu reeffi-reissulta. Takaisin vanhassa hostellissa, uusissa lakanoissa. :) 

Lähdettiin tosiaan merelle torstaiaamuna. Kuuden pintaan meitä tultiin hakemaan hostellilta. Pari tuntia kesti matka koralliriutoille, yksi stoppi oli matkalla paratiisisaarella  nimeltä Fitzroy.

Meidän paatti oli nimeltään Kangaroo Explorer. Saatiin oma neljän hengen hytti alakerrasta, ikkunasta näki just meren pinnan. (Hirveä liplatus oli koko yön). Sukellukset oli laitettu aika rivakkaan tahtiin, näiden CDC diverssien yks myyntikikka tais just olla, että kahdessakin päivässä kerkee sen kuusi sukellusta tekemään. Vähempikin ois riittäny. 

Sukellettiin ekan kerran viiden porukalla sukellusoppaan perässä yhden aikoihin. Sujui ihan kivasti, mutten aluksi saanu toisesta korvasta paineita tasattua. Enkä korvakivun takia aluksi voinut mihinkään pinnanalaiseen vielä keskittyä, mut sitten jotenkin kummasti sain korvan auki. Onneksi. Kauhuskenaariot pelkästä snorklaamisesta pyöri jo päässä. Nähtiin cuddle fish, joka oli hienosti naamioitunut kalliota vasten. 

Meidän vene vaihtoi paikkaa Moore reeffiltä Horse Shoe reeffille ennen seuraavaa sukellusta, joka oli neljältä. Sinne lähdettiin Markon kanssa kahdestaan. Vähän kyllä jänskätti, kun enoo ennen kenenkään kanssa vaan kahdestaan mennyt. Mutta hienosti meillä sujui! Ehkä vähän liikaa tuijottelin kokoajan paljon mulla on ilmaa jäljellä ja polskin menemään liiankin reippaasti. Ainakin Marko vähän valitteli mun nopeudesta jälkikäteen ;) Löydettiin suht hyvin takasin veneelle. Tämä uus reeffi on hevosenkengän muotoinen niin kierrettiin se vaan ympäri.

Meidät puhuttiin ympäri vielä myös yösukellukselle kahdeksalta. Meinattiin ekaks skipata se, kun siitä piti maksaa lisää. Jossei aikaisemmin ole tehnyt yösukellusta niin piti ottaa divemasteri mukaan. Jengi kertoi juttuja siitä, kuinka kaikki saalistajat liikkuvat pimeällä, voi nähdä esimerkiksi haita. Kyllä aika paljon jänskätti hypätä pimeään mereen taskulamppukädessä. Nähtiin muutamia erilaisia rapuja, iso kotilo ja joku iso simpukankuoren näköinen, joka laittoi suutaan välillä kiinni. Mutta ei tullut hait näytille. 

Illalla oltiin ihan rättiväsyneitä, kun viimein päästiin hyttiin. Ja se vesi liplatti koko yön! Aamulla puoli kuudelta meitä tultiin herättelemään ensimmäiselle sukellukselle. Oli vähän pilviä taivaalla, niin ei aurinko valaissut kunnolla riuttojen seinämiä. Olis ollut kivempi jos olisivat antaneet taskulamput aamullakin. Nähtiin lauma humphead parrotfishejä. Ne nukkuvat ns.laatikossa öisin ja on muuten aika isoja! Hitto, että pelästyin mikä se on kun aluksi näin vaan ison hahmon lipuvan kohti! Katsoin eka et se olis ollut jättirausku. 

Aamupalan jälkeen kahdeksalta mentiin uudestaan mereen. Tuntuu ettei muuta kerkeäkään tekemään kuin syömään ja sukeltamaan. Olis ollut kiva jos oltais tässä välissä vaihdettu vaikka paatin paikkaa, mutta ei. Kaikki loput suklaukset olivat samalta paikalta. Nähtiin Nemo-perhe. Yksi iso ja kolme pienen pientä, kynnenpään kokoista pikku nemoa. Ihania!

Viimeinen sukellus oli kympiltä. Oli ehdottomasti kivoin tämä viiminen. Ekaks vähän pelleiltiin Jennan ja Huden kanssa, jotka olivat snorklailemassa. Sitten lähdettiin vähän kauemmille reeffeille. Siellä oli meritähti ja semmosia sinisiä pikkukasveja, jotka imasivat itsensä sisälle sekunnissa. Oli kiva mennä vähän eri maisemiin. Vähän kyllä eksyttiin, ja ilma alkoi käymään vähiin. Piti tehdä viiden metrin turvapysähdys ja mennä sitten pintaan. Oltiin aika kaukana paatista, mutta polskittiin sinne pintaa pitkin takaisin. 

Harmi kun ei ole enää vedenpitävää kameraa. Oli niin makeita maisemia! Vähän kuin ois pään pistäny akvaarioon sisälle. Satoja pikkukaloja, kaikki erivärisiä. Mahtavia koralleja. 

Meidän hostellin suomipojat olivat ostaneet gopro3-kameran ja näyttelivät eilen kuvia sukellusreissultaan. Mulle iski hirveä kateus! Semmonen ois ollu aivan täydellinen! Se on semmonen pikkukamera, mikä on hyvä kiinnittää vaikka kypärään jos laskettelee, ratsastaa tms. Kuva on kalansilmälissillä otettu. Tosi tarkkoja kuvia. Videossakin on kuva ja ääni hyviä. 

Meillä oli käytössä Huden Thaimaasta ostama vedentiivis suojus ja peruskamera. Tällasia kuvia sillä tuli. 


Kahvitauko sukellusten välissä
Osa heosenkenkä-reeffiä

Yösukellus
Kortinpeluuta hostellilla
Monopolia ja kännykällä pelailua
Hude voitti!


Mekun tultiin takas niin meidän Wilson-pallo oli lysähtäny (varmaan masennuksesta). Tänään vois ettiä paikan missä sen voi pumpata, jotta päästäis taas pelaamaan lenttistä! Aletaan oleen jo aika hyviä, kun ollaan melkein joka päivä pelattu :) Toivottavasti kesälläkin pääsee sit pelaileen. 

Mulla on viime aikoina ollut vähän koti-ikävä. Ei tässä enää kauaa ookaa aikaa, kun on kotona jo. Ens viikolla mennään jo Perthiin! Mut onhan tää nyt selvästi pisin aika putkeen ikinä, kun oon ollu ulkomailla. 

Mun tekee mieli uusiaperunoita tilillä ja voinokareella. Sit mun tekee mieli poimimaan mansikoita. Mökille. Kurre(olis tarkoitus lähteä Joensuuhun moikkaamaan). Sit en malta oottaa että saisin oman uuden kämpän Mikkelistä ja pääsisin sitä laittamaan. Sit haluisin nähdä mun siskon pikkuiset tytöt. :) 

Haleja sinne kotia <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti