tiistai 26. helmikuuta 2013

Masa-Mainio


Tänään kävin kolmatta kertaa ratsastamassa Jessikan hepalla, Masalla. Kävin maanantaina ekan kerran. Masa olikin oikein mukava tuttavuus! Entinen laukkuri, kymmenen vuotias täysverinen. Jessika on kouluttanu siitä monitaiturin. Ihana oli ratsastaa osaavalla hepolla! Ja koulusatulalla pitkin jalustimin. ;)

Jessika on ollu mukana joka päivä toisella omalla hepollaan, Spidermanilla. ”Hämis” on vähän nuorempi, nelivuotias, laukkahevosen urasta haaveileva ruuna. 

Jess letkuttelee Hämistä lenkin jälkeen


Tänään ja eilen meillä oli myös mukana Johanna, joka ratsasti naapurin tammaa. Tämän tamman on eräs mies ostanut lapsenlapselleen ja on ymmärtääkseni saanut viikot seisoa. Viikonloppuisin tyttö tulee sitten ratsastelemaan. Tammamamma on kai tehnyt viisi vuotta varsabisnestä ennen kuin mies sen osti. Eli on vähän ruosteessa. Kiva, että nyt saa vähän sisältöä päiviinsä :) 

En olis uskonu että Ascotista löytyy noinkin kiva paikka ratsastella, kuin missä käytiin. Seurattiin joen rantaa n.15 min ja päästiin isolle puistoalueelle. Siellä oli monta eri osiota, missä pystyy ratsastamaan. Muutama maastoeste kyhäiltynä puiden rungoista. Mutta tosi kuivaa siellä oli. Ei kyllä yllätä kun on ollu niin hellettä. Huomenna saatetaan ottaa kamera lenkille mukaan! :)

Masa raukka on ihan nuutunut! Oottelee suihkuvuoroa tässä :)

Jessikan talli

Ja tallikisu. Melkein ku Miisu ;)


Ratsastin Jaxilla, meidän laukkapollella tänään myös kolmannen kerran takaradalla. Meni ihan kivasti. Mentiin ekaa kertaa tänään yksin. Vähän se on semmonen laiskahko, saa kokoajan muistuttaa että pitäis kävellä tai ravata vähän reippaammin. Laukka oli ihan mukavaa rauhallisena. 3-3-1. 

Mia tulee tänään kolmatta kertaa meidän tallille tekeen iltatallia. Se on  kyllä ihan jees, kiva kun on juttuseuraa ja apua :) Kohta se polkasee meille pyörällä keskustasta(hullu) ja mennään sitten tallille. Mia aloittaa varmaan jossain vaiheessa tekemään myös aamuja meillä. Tänään se kuitenkin oli töissä yhdellä toisella tallilla, Mike Santichillä. Sanwichillä. :) 

Mia syöttelee Daisyä meidän tallin takapihalla. Muutama viinirypäle taitaa mennä omaankin suuhun ;)

Sunnuntaina Mia muuttaa poikkiksensa, Eoin kanssa Maylandsiin Markon ja Huden kämppään asumaan. Hude lähtee Thaimaahan lomalle ja Marko muuttaa meille. Saa nähä mitä siitäkin tulee.. ;) 

Lauantaina lähdettiin poikien ja Benin sekä Erikan kanssa ulos keskustaan. Pelailtiin ensin koko ilta korttipelejä sitten hurautettiin kahdella taksilla Northbridgeen. Ai että on kallista mennä taksilla tai ostaa yhtäkään juomaa baarista! Mutta oli hauskaa, naurettiin, tansittiin. :)


Erika, minä, Hude, Marko ja Ben


Marko, minä, Sam ja Ben


Sunnuntaina grilattiin meillä pikkuporukalla


Eilen käytiin poikien kans City Beachillä ja illalla valloitettiin meidän keittiö ja kokattiin CousCous-mössöä. Oli kyllä hyvää mössöä. Kanaa, herkkusieniä, fetaa, pakastevihanneksia..  :) 



Tuolla on Tumut-tie!


Herkkukahvit



perjantai 22. helmikuuta 2013

Daisy the Champion



Torstaina Daisy sitten voitti laukkakisoissa. Jes! Tänään John tarjos meille kaikille aamupalan mäkissä. Lets go to ”Maccas”. Kesti hetken ymmärtää, et mihin oikein mennään. Kaikki nää lyhentää :) Niinja eihän John sitä tarjonnu vaan Daisy… 

Pannareita. Päällä voita ja jotain siirappia. Oli aika herkkua!

Cam, Gemma, John ja Dick "Maccassa"


Huomenna meiltä menee kisoihin Chester ja Zumba. Muaki pyydettiin mukaan, mut sit kuulin et siitä ei sais palkkaa niin en kyl mee. Katon mieluummin telkkarista ;) Pitää kyllä pitkästä aikaa tehdä muutama veto, kun meidän Mikekin kisaa pitkästä aikaa!

Mike on ihan kipeenä. Siltä tosiaan varmaan murtui kylkiluita viime maanantaina kun harjoituskisoissa joku heppa liiskasi sen seinää vasten siinä lähtökarsinassa. Ja se ei oo syöny mitään, jotta paino pysyisi mahdollisimman alhaalla. Se syö siis vaan mehujäätä ja jäätä. En tajuu! Miten sillä jaksaa? Saa olla aika kova itsekuri, kun me kokkaillaan aina kaikkee hyvää tossa keittiössä ja se on siinä nuuskimassa. Ihan sairasta.

Oltiin muuten toispäivänäkin syömässä roskaruokaa. Emman ja Noran kanssa Chicken treatissa, ”kanaherkussa”. Se on kans semmonen pikaruokala. Emma tuntee yhden poitsin, joka on siellä managerina, niin se sitten tarjos meille safkat. Toi meille kaikille semmoset pahvilaatikot, missä oli sisällä vähän kaikkea! Ilmanen ruoka on aina hyvää ;) 

Nähtiin tämmöstä ihmeellistä jumppaa matkalla Kanaherkkuun. Toinen juoksee ja toinen jarruttaa :)



Sitten eilen näin mun opaskoulukaverin Mian. Mia tuli Perthiin viime lauantaina. Ihana oli nähdä! Se on ollu Ausseissa jo tosiaan viime kesäkuusta.. Jouluna kävi kotona ja nyt on täällä taas poikkiksensa kanssa. Eilen käytiin Mian ja Erikan kanssa shoppailemassa Morleyn Galleria-ostarilla. Tultiin bussilla Ascottiin, käytiin meillä ja mun tallilla. Mia saattaa tulla meille töihin Gemman tilalle! Maanantaina se tulee kokeilemaan :) Oli kyllä niin mukava nähdä! Oli paljon puhuttavaa. Kolmessa vuodessa on kerennyt tapahtumaan vaikka mitä. 

Mia ja minä opaskoulussa vuonna 2009. Oltiin parhaimpia kavereita sillon :)



Katotaan mitä sitä illalla keksis :) 

Tässä muutamia kuvia mitä on pyöriny kännykässä;

Hevosten uittoallas

John uittaa Smackoa. Välillä oli niin hiljanen vauhti et rupes vajoomaan pinnan alle. Toissaviikolla muuten joku musta poika oli tipahtanu tonne altaaseen, kun oli ollu uittamassa :P

Johnin ottama kuva mun kuhmusta viime perjantai aamuna, just kun se oli tapahtunu.
Nyt on vaan jäljellä musta silmä. Ei näytä tässä niin mustalta kun oikeesti on :)


keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Who stole my sock


Katottiin Miken kanssa yks päivä laukkakisoja telkkarista. Siellä oli semmonen heppa, jolla oli kolme sukkaa. Sen nimi oli Who stole my sock. Ihana! :) 

Tänään päästiin Gemman kanssa molemmat ratsastamaan takaradalle. Menin taas Jaxilla. Se on kyllä mukava polle. Sain nyt vaan yhden meidän huonoista satuloista, kun Gemma kerkes ottaa pehmeen satulan. Nyt kyllä tuntuu istuinluissa! Ja jalustinhihnat oli kanssa siinä kummalliset ja mulla oli loppupeleissä aivan liian lyhyet jalustimet. (Stirrups) Ei mitkään jockey-lyhyet, mutta lyhyet kuitenkin. Mut kivasti meni kuitenkin. Mentiin 3-3-2 eli ravia 3, laukkaa 3, ravia 2. 

Gemma ratsasti hepalla jonka nimi on Bolt. Se on yks meidän uusista hepoista kanssa. Kysyin Johnilta et onkse vähän niinku Usain Bolt, mut John sanoo että saa nähä miten tää Bolt pärjää. Ehkä sen pitää liittyä paraolympialaisjoukkueeseen ;) 

Tänä aamuna meillä oli tallilla aika erikoinen meininki. Ei viety ketään heppoja radalle, suurimmalla osalla oli vapaapäivä. Eilen nimittäis Samilta meni auto rikki ja se on tänään korjauksessa ollu. Sam on se meidän ratsastaja.  Mentiin neljältä tallille Gemman kanssa niinku muinaki päivinä. John tulee yleensä puoli viideltä. Tänään se tuli vasta seiskalta! Se nukkui tallin päädyssä olevassa rakennuksessa ni ei viititty sitä herättää. Sillä oli ”sleep in”. Eli kiritään univelkoja. :) 

Uitettiin kaks heppaa Gemman kanssa altaassa ja puunattiin tallia. Laitettiin Johnille kaks hepoa valmiis sitkun se heräs ja mentiin sitten yhdessä uittamaan kolme. Kolme sekopäätä. Minä talutin Lollyn(Karkin) altaalle ja takasin. Lolly on aina ollu yks kivoimmista hepoista käsitellä, mutta se on nyt ollu muutaman päivän kiimassa ja se on muuttunu täysin. Me oikein lennettiin uittopaikalta takasin reilun puolen kilsan matka. ONNEKS sillä oli suitset päässä niin pystyin jarrutteleen oikeenpuolen ohjasta. Mut Lolly ei kuitenkaan ollu mitään verrattuna Smackoon, jonka Gemma talutti. En nähny miten se meni, mut Gemma sanoi ettei ikinä oo ollu noin vaikeeta taluttaa yhtään ketään. Smackolla on pää mun mielestä seonnu sen jälkeen ku se viime viikolla pääs aamuharjoituksissa laukkaamaan kiitolaukkaa nurmelle. Sen jälkeen se ollu ihan villi. Ei kunnolla tottele ja jarrut on hukassa. Ja se on semmonen Kurren kokonen. Mut laihempi ;) 

Kurrea on muuten ollu ikävä joka päivä. Se oli kuitenki niin lunkki kaveri. Rauhallinen ja huoleton. Kurre-Turre. Toivottavasti sillä on kaikki hyvin Joensuussa! <3 

Muuten yks päivä kun olin taluttamassa Jaxia pois radalta niin huomasin takaradan risteyksessä että sieltä on tulossa hevonen ilman ratsastajaa kohti - ja kovaa! Talutin Jaxia justiinsa autotien vieressä ja sieltä oli just tulossa kolme autoa kohti, Tieltä ei näy takaradalle kun se on semmonen risteys mistä sinne mennään yhden talon aidan takaa. Siinä en kerenny muuta tekemään kun huitomaan aitoilijoille että hiljentää, kun heppa oli jo juossu autotielle, asfaltille ja kurvannu auton eteen ja liukastui siihen. Onneksi siinä ekassa autossa oli mullekin tuttu kengittäjä, joka nappas hepon kiinni. Siltä aukesi jalka. Heppa oli meidän tallilta, tai yksi Gavinin hepoista, kenen kanssa jaetaan talli. Amy, joka sitä oli ollu taluttamassa takaradalle ei ollut siltä tipahtanut, vaan oli tosiaan vaan ollut vasta matkalla radalle kun polle oli ottanu ritolat. Hurjia juttuja, tossakin ois voinu käydä mitä tahansa!

Eilen käytiin Markun, Emman, Noran ja Ainon kanssa hevoshuutokaupassa Belmontin laukkaradalla. Oli oikeesti TOSI tylsää. Siellä heppaa talutettiin ja mies kuulutti mikkiin  ”Kuka tarjoo 20 tonnii, kuka 40 tonnii..” . Hepat oli semmosii pari vuotiaita varsoja. Tuntui siltä jos heposta tarjotaan vaan 20 tonnia, se ei oo mikään hyvä heppa. Kallein minkä näin eilen oli 150 000. Ei täällä Perthissä kuulemma suuria summia noista hepoista lähde. 



Aamuisin on radalla yks hieno musta varsa aina, jonka arvo on 500 000. Ja sitten on tietysti maailman paras laukkahevonen, australialainen tamma Black Caviar.  Sen veljestä oli tarjottu jo yli 20 miljoonaa dollaria. Ai että näissä hepoissa pyörii täällä rahaa. 



Eilen mentiin Markon kanssa motskarilla Freon rannalle nukkumaan päiskäreitä, käytiin vähän Fremantlessa kiertelees ja mentiin niille tekemään perunamuussia sekä lihapullia. Yammy! :)