Vesisade on kiusannu kokoajan täällä pohjoissaarella.
Eilen oltiin Matamatassa. Kaupunki on kuuluisa siitä, että
siellä on kuvattu suurinosa Taru Sormusten Herrasta-leffoista. Meidän oli
sitten Emman kanssa aivan PAKKO mennä retkelle Middle Earthiin, Kontuun. Eikä
kyllä yhään kaduta vaikka mentiin, vaikka maksoikin 75$.
Ajettiin bussilla keskustasta joku kymmenen kilometriä
kahvilalle, josta hypättiin toiseen bussiin ja pian oltiinkin kuvauspaikalla.
Hassu pieni kukkula-kylä, jossa pieniä hobittitaloja oli 37kpl. Toiset oli
isompia kuin toiset. Muutamasta ovesta pääsi oikeasti sisälle, muttei siellä
ollut kuin pieni kolo. Kaikki hobittitaloissa sisällä tehdyt kohtaukset oli
kuulemma kuvattu Wellingtonin studiolla.
Ennen kuvausten alkua Matamatan-koululla oli ollut
koe-esiintyminen, jonka kriteerinä oli maksimipituus 160cm. Vanhin osallistuja
oli ollu lähes 80-vuotias. Lapsia oli kuulemma puettu viittoihin sekä
partoihin, jonka jälkeen heidät oli laitettu kävelemään pienien hobitti talojen pihoille yms. Kätevää :)
J.R.R.Tollkien, joka on kirjoittanut TSH-kirjat oli
kirjoittanut Bilbon(yksi päähenkilöistä) hobittitalon katon päälle ison tammen.
Ohjaaja Peter Jackson löysin Bilbon talolle täydellisen paikan kukkulalta,
josta näkyy koko kylä. Ainoa mutta oli että kukkulan päällä kasvoi iso mänty,
ei tammi. Jackson palkkasi ihmisiä nyppimään neulasia, jotta tilalle olisi
voitu liimata tammenlehtiä. Kolmen viikon nyppimisen jälkeen lehtiä oli
vieläkin jäljellä ja Jackson päätti tilata tekotammen Japanista. Tammi maksoi miljoonadollaria!
Jackson osti myös oman olutpanimon, jossa tehtiin yhden
prosentin vahvuista hobitti-olutta. Hobitit juovat paljon olutta näissä
leffoissa. :) Sitä myydään täällä Uudessa-Seelannissa.
Kuultiin kaikenlaisia muitain hauskoja pieniä
yksityiskohtia, oli kyllä tosi mielenkiintoinen retki tämä.
Nyt äkkiä kaikki katsomaan Taru sormusten herrasta, jossette
vielä ole nähneet! Tai uudet Hobitti-elokuvat ;) (Iskä mulla on nuo TSH-leffat
mun huoneessa laatikossa, jos haluutte nähdä ;) )
Ainiin oltiin siellä Napierissa Erkan kotona yötä. Oli ihan
jees muuten, mut ei Erika oikein meidän kanssa hengaillu. Onneks sillä oli
mukavat vanhemmat! Ooteltiin Erikaa aluks joku puoli tuntia ennen kuin se tuli.
Sitte se lähti kolmeks tunniks värjään tukkaa. Tuli ehkä tunniks meidän kaa
hengaileen sen jälkeen ja lähti sitte Benille yöks. Ben ei vaivautunu tulemaan
edes moikkaamaan. Edes seuraavana päivänä vaiks sillä oli vapaata. Erika ja sen
isä näytti aamulla meille näköalapaikkoja ja vastaavaa. Ekaks vaan ootettiin
pari tuntia kun Erika kävi jossain pankissa. Appreciated!
Toissapäivänä käytiin kävelemässä tuliperäisellä-alueella,
jossa mudalta haiseva savu nousi joka puolelta ylös.Käytiin myös katselemassa
mutalammikoita, jotka kuplivat. Näytti juuri samalle, missä Shrek käy pesulla
;)
Eilen aamulla käytiin katsomassa purkautuvaa Geysiriä. Sekin
hupi maksoi 16$. Pieni kämänen tötterö, josta pitäisi tasan 10.15 purskahtaa
kiehuvaa vettä. Ajattelin, että kummallista että joka päivä samaan aikaan
purskahtaa. Mutta juuri sitä ennen tuli maori(paikallisasukas) pitämään pienen
esitelmän geysireistä ja kertoi tarinan, jossa naiset olivat tulleet lämpimään
veteen pesemään pyykkejä. Yksi nainen oli vahingossa tiputtanut saippuan
geysirin reikään ja hetken päästä vettä lensi reiästä ja korkealle. Näin he
olivat oppineet, että saippua rikkoo pintajännityksen tms ja sillä saa geysirin
purkautumaan juuri silloin kun haluaa. Geysir purkautuisi itsestäänkin kerran
päivässä, mutta saippuoita heittämällä saadaan purkautunen säännölliseksi.
Kyllä se ampui vettä johonkin 20 metrin korkeudelle.
Nyt ollaan Aucklandissa hostellissa. Kivan näkönen kaupunki,
mutta vesisade vaan jatkuu. Huomenna Marko varmaan hyppää benji-hypyn sky
towerista! :o Jänskättää sen puolesta!