Oon tässä miettiny että kyllä tää työ on aika vaarallista.
Nää hepathan on ihan sekopäitä kaikki. Paitsi Chicko <3 Kyllä vähän välillä
aina jänskättää, kun niitä tuolla taluttelee. Mutta täällä se on ihan
arkipäivää, jos hepot hyppii pystyyn tms. Aamulla kun vie hepoja radalle, harva
se päivä vastaan tulee loikkiva täysverinen ja taluttaja. Mutta hevonen on
kuitenkin hallinnassa. Vaikka polle kuinka hyppis, taluttaja hymyilee, katsoo
silmiin ja kysyy ”How ya doin’?” En vieläkään oo ihan varma tarviiko siihen
vastata ”good, thanks” vai vaan ”Morning”. Oon tehny molempia.
Yks aamu ihmettelin kun meidän Daisy-typykkä oli niin ihanan
rauhallinen kun talutin sen radalle ja takaisin. Kehuin vielä Johnillekin(mun
pomolle), että kyllä käveli nätisti. Sitten John kertoi antaneensa hepalle
rauhottavaa aikaisemmin. Siinä selitys… ”Lets dope them up!”
Daisy ei mun mielestä oo oikein ollu kisoissa aikasemmin,
mutta viime keskiviikkona se sitten pääsi oikeisiin kisoihin Banjon kanssa.
Daisy pärjäsi yllättävän hyvin ja laukkasi kakkoseksi. Banjo jäi vikaksi :P Mutta
kuitenkin, noiden kisojen jälkeen Daisy on vielä enemmän pimahtanut päästään.
Tallissa oikein mukava käsitellä, mutta iltapäivisin kun mennään
talutuslenkille.. Huh Huh. Eilen mentiin laukkaradan reunalle asti ja siellä
sitte oli takaradalla joku ratsukko laukkailemassa niin neiti 170cm ja risat
alko hyppimään pystyyn ja kauhomaan etujaloilla.. Kotiinpäin sitten ravissa.
Koko matka. Plus muutaman kerran koivet kohti taivasta. Ja mulla soi vaan
päässä biisi ”Feel like letting go…”
Enoo nähny vapaana juoksevan hevosen ku yhen kerran laukkaradalla.
Siellä seki käy kuulemma joka aamu. Välillä monta kertaakin. Olin just
taluttamassa yhtä hevosta portista sisälle kun kaiuttimista alkoi kuulumaan
hälytysääni ja tuli kuulutus että hevonen vapaana. Salamannopeasti kaikki ketkä
hepoja talutteli rata-alueella hävisivät pilttuisiin. Niin tein itsekin. Ja
sitten hepo laukkas ohitse ja joku sen nappas kiinni. Hurjaa meininkiä.
Päivittäin kuulemma noille ratsastajillekin, track-work ridereille sattuu kans
onnettomuuksia. Ja kisoissa kanssa. Me kun oltiin kattomassa Perth Cuppia niin
yksi hevonen kuoli ratsastajan alle! Ennen kisoja, kun olivat laukkaamassa
barriereille. Eli siihen lähtötelineeseen… Ois aika hirveetä jos noin kävis
hepalle ketä ratsastaa!
Meille kans eilen kävi vähän accidentin tapaista, kun
mentiin taas uittamaan hevosia. Meitä oli tällä kertaa iso kööri, nimittäin
seitsemän ratsastajaa ja valmentaja Gavin. Pakattiin kuorma-auto täyteen hepoja
ja hurautettiin taas puoli tuntia rannalle. Tästä alkaa muodostumaan harrastus
mulle kun mentiin jo kolmatta kertaa :) Ratsastin taas Kieralla, kellä menin
ekallakin kerralla. Tällä kertaa yritin uittaa hevosta ihan oikeesti, otin
Samista mallia. Eli hevonen vietiin syvälle veteen niin että se alkoi uimaan ja
ite mentiin sen hevosen pään eteen. Niin että jalat pidetään kaulan molemmilla
puolilla! Roikutaan käsillä riimuista ja ohjaillaan sitten ohjista. Oli tosi
pelottavaa! Mutta eiköhän se siitä. Ens viikolla menee varmaan jo paljon
paremmin :) Nyt en uskaltanu kauaa tehdä. Niinja sitten meillä on vaan
flipflopit jalassa kun rannalle mennään, mikä on aika riskialtista sekin… Nyt
yks polle tallas vedessä mun pikkuvarpaan päälle, tai jotenkin se jalkaa
kolahti. ONNEKS ei käyny mitään. Ei varmaan koko painolla astunu.
| Emma ja mie! |
Sitten hevosia takaisin lastatessa nuori Tom Tom vihotteli,
pomppi, hyppi ja kauhoi etusillaan.. Ite en auttanu lastauksessa kun pidin
kahta muuta hevosta kiinni, mutta siinä sählätessää Tom sitte potkaisi traineri
Gavinia käsivarteen. Ei onneks pahemmin käyny. Niiku vaiks päähän osunu. Mutta
kyllä täällä kokoajan jollekin jotain sattuu.. Pitää olla tarkkana!
| Amelia ja Tom Tom. Tässä vaiheessa vielä hymy herkässä.. |
Meillä on täällä kotona vähän asiat muuttuneet. Mike heitti
Elinin pois meiltä, koska niillä oli kaikenlaisia erimielisyyksiä. Ei kai
tykännyt, kun meidän ruotsi-tyttö otti aina 20min suihkuja ja jätti monesti
ulko-oven auki. Täällä on muuten tosi paljon varkaita. Noi aboriginaalit
varsinkin on sellasia et tekee kaikenlaista hämäräbisnestä. Vähänku meillä
mustalaiset.. Yks aamu kun menin tallille puol viideltä, siinä meidän pihalla
oli yks aboriginaali kaivelemassa yhtä autoa. En huomannu siinä mitään
erikoista, mutta tajusin sitten iltapäivällä kun mulle kerrottiin että kaikkii
pihalla oleviin autoihin oli murtauduttu. Pelottavaa!
Eilen illalla meille muutti uusia asukkaita. Miken siskon
tyttö ja sen poikaystävä Uudesta-Seelannista. Ne tuli tänne ettiin töitä. On
oikein mukavia. 20-vuotiaita. Mervillä on myös tänään synttärit niin juhlittiin
niitä samalla. Mervi täyttää 34v. Tilattiin sille suklainen juustokakku yhdeltä
suomalaiselta Noralta, joka on ammatiltaan leipuri. AI ETTÄ, kun oli hyvää! :) Illalla
me sitten järjestettiin BBQ eli ”barbie” niinku täällä sanotaan.
| Hude grillausvuorossa :) |
Täällä on joka
sanasta tehty lyhennös muuten.
Christmas =
Chrissie
Sunglasses
= Sunnies
Floating west = Floatie
Ihanaa tää aussikieli :) Ja aina kysellään kuulumisia.
Tuntemattomat kyselee. Ja kauppaan kun menee tiskille maksamaan, niin myyjätär
sanoo aina ”Hello Love” tai ”Good Morning Darling”. Kyllä tulee leveä hymy
naamalle kun joku sanoo jotain noin ihanaa :)
Nyt aamu-unille tai päiväunille. Sitten laukkakisoihin
tuohon parinsadan metrin päähän ja veikkaaman Chicko voittoon! :)
Viikonloppuvapaa alkoi nyt!
