maanantai 28. tammikuuta 2013

Sharkbate


Me käytiin taas viime perjantaina uittamassa heppoja. Ei taaskaan oo kuvamateriaalia, kun oltiin kaikki viis heppojen selässä. Se on kyllä kivaa touhua :) Ja tällä kertaa ei meduusat poltellu. Siellä rannalla oli yks mummeli yksinään rannalla hevosen kanssa, joka ei ennen ollut meressä uinut. Rannalla ei siinä vaiheessa oltu kun me ja ne. Yks kaks huomasin siinä kun jonon viimeisenä kahlasin siellä meressä Fredin selässä, että vierestä porhalsi hevonen ohi. Kohti avomerta yksinään! Ai että, katastrofin ainekset siinä. Hevoset kun menee uidessa paniikkiin, ne vaan ui eteenpäin. Ei nää, eikä kuule. Tämä heppa kuitenkin onneks huomas meidät kun lähdettiin sitä kohti sitten. Ui meidän luokse ja saatiin sen kiinni. Mummo oli ihan paniikissa. Kiva kun viereiselle saarelle, Rotness islandille on 60km. Ja täällä on haita. 

Perjantai aamuna kun kävelytin jotain hevosta uittopaikan vierestä kohti laukkarataa ja näin, että joltain oli päässy hevonen irti sinne altaaseen. Se uittoallas on tosiaan kahdeksikon muotoinen, siellä voi olla kolme kerrallaan.. Siellä kun uitetaan hevosta niin yleensä riimuissa on kiinni riimunnaru ja semmonen pitkä parimetrinen metalikeppi. Tällä miehellä oli sekä keppi että naru kädessään, eli ei hepassa kiinni. En tiedä miten siinä kävi.Emma tuli eilen käymään meillä kylässä ja kertoi, että oli eilen uittanut jotain hevosta ensimmäistä kertaa. Emman pomo oli ollut huitomassa hevosen takana, jotta se menisi altaaseen. Sitten polle oli jotain pomppinut ja se oli päässyt Emmalta irti sinne altaaseen! Pitkä keppi tietenkin riimuissa kiinni. Keppi tipahti altaaseen ja hevonen oli paniikissa. Allaspoika oli jollain koukulla sitten saanut kepin nostettua ylös ja tilanne oli taas hallinnassa. Mutta keppi oli naarmuttanut hevosta aika paljon. Kamalaa! Voin niin kuvitella tilanteen, vois käydä myös mulle. Kuulemma joku hevonen on hukkunutkin tuohon altaaseen. Ja joku on joskus juossut keppi riimuissa kotitallille asti. Nykyään uittopaikalla on portit, ettei näin pääse käymään. Ne oli uittanu sen saman hepan vielä toisen kerran, ettei sille jää paniikkia. Oli sujunu paremmin. 

Meillä on tallilla tapahtunut hirveitä. nimittäin CHICKO lähti laitumelle !! :( Ja sen tilalle tuli kolme uutta nuorusta. Nyt meillä on siis kymmenen heppaa ja ens viikonloppuna on tulossa lisää. Niin monta lisää, että se tietää mulle lisätöitä ja joudun lopettamaan sen mun kakkostyön mitä teen aamuisin. Marko sano, et miksen vaan menis aikasemmin sinne ekalle tallille.. Mut se sitte olis 02.45. No way!

On muuten välillä ihan hullua paljon kertyy kilometrejä aamuisin. Radalle on tosiaan about 1km ja jos meilläkin on kymmenen pollea.. Yks päivä talutin kuusi edestakas niin sehän on jo 12km. Mutta kyllä on kuntokin kasvanu. Oon viime syksystä laihtunu lähes 10kg! :)

Eilen taas oli hepot maanantai tuulella ja lennokkaita. Sain huonon ensivaikutelman uusistakin. Mutta tänään jo kaikki oli paljon rauhallisemmalla tuulella. Sam ja John meni ratsastaan kahdella uudella ensin pyöröaitaukseen ja sitten takaradalle. Menin vähän kuvailemaan kun alkoi päivä oleen pulkassa :)

Ja John sanoi että MINÄ voisin alkaa ratsastamaan näillä hepoilla myös. MITÄMITÄMITÄ :) Täytyy hommata kypärä sekä turvaliivi, muuten ei oo mitään asiaa hevosten selkään. 

Mutta jes! 

Kahvii :)

Cam ja pollet

Soft saddle


John ja Sam

sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Aussie Day





Eilen oli Australia päivä. Kuvat kertokoot puolestaan :)













 













 Mentiin tänään Hillarys rannalle :)

Espanjalaisia Churroja :)






Tehtiin Markon ja Emman kanssa tomaattikeittoa ihan ite :)

keskiviikko 23. tammikuuta 2013

Sträppäämässä


Eilen olin ekaa kertaa laukkakisoissa töissä.Meiltä meni sinne inhokki ja lemppari eli Daisy ja Chicko. Olin aluks ihan into piukeena, kun luulin että saan Chickoa taluttaa tokan lähön sträppäyksessä. Sträppäys on sitä kun hevosta talutellaan semmosessa rinkulassa ennen kun se viedään toiseen rinkulaan, missä jockeyt sitten hyppäävät selkään ja ne päästetään radalle. Niissä rinkuloissa niitä hepoja niinkun esitellään katsojille. Ja telkkarikameroille ;) Ja sitte polle otetaan kiinni juoksun jälkeen ja viedään pesulle yms. 


Niin tosiaan luulin että saan Chickoa taluttaa, mutta talutinkin sitten Daisya. Mut kaikki meni ihan nappiin, ei mitään ongelmia! Paitsi kotimatkalla stten hypittiin pystyyn, mutta sehän on jo tavaramerkki. Onneks ei hyppiny kisoissa! Chicko juoksi lähtönsä kolmanneksi ja Daisy tais olla yhdeksäs. 

Tein vähän laukkavetojakin edellispäivänä kun käytiin paikallisessa pelaas bilistä ja heittääs tikkaa. Oon jääny vähän koukkuun noihin laukkavetoihin. Ja ikinä enoo oikeestaan ees mitään veikkauspelejä pelannu! 

Veikkasin että Chicko sijoittuu kolmen parhaan joukkoon viidellä dollarilla. Eli siitä saan jonkun verran rahaa takas, mutta enoo kattonu paljon sen kertoimet on.. Muut kupongit menee sitten suoraan roskiin. Daisylle tein samanlaisen lipuskan. Sitten oli pakko veikata sen nimistä heppaa ku Glamsy(=kömpelö) sijalle, mut ei se sitten hyvin juossu. Sit tein vielä semmosen toisenlaisen, missä veikkasin et Chicko ja Glumsy juoksee ykköseks ja kakkoseks, ei välii mis järjestykses. Noita veikkauksia voi tehä vaikka minkälaisia.  

Daisy. Da Verrazino.

Miun pomo John, sen oikea käsi Cameron "Cam" ja Chicko.

Chicko juoksi kolmanneksi ja se laitettiin tämmöseen seisomaan hetkeksi. Kuusi parasta laitetaan.


Hirveellä kiireellä piti aamulla käydä aamutallin jälkeen kirppiksellä ostamassa sträppäysvaatteita. Housut + nahkaiset puma-kengät 12$

Kävelytän Chickoa kisan ja pesun jälkeen. Ja ihan just vien sen kotiin.


Eilen aamulla meillä kävi pikkunen accidentti, kun vein radalle semmosen pollen, joka ei oo vielä radalla käynyt. Se kääntyi juuri kolmevuotiaaksi, mutta sillä on kuitenkin jo ratsastettu. Hepat opetetaan laukkaamaan tyyliin ennenkun ne osaa kunnolla edes kävellä narunpäässä. Ihan btw. 

Mutta tosiaan vein tämän Clows-pollen radalle ja kiinnipitopaikalle. En laittanu hihnoja kiinni, ettei se mene paniikkiin. John tuli laittamaan sille satulaa selkään. Siinä se puhis ja ihmetteli pää pystyssä muita hevosia ja radan meininkiä. Yks kaks tamma sitten tajus, että selässä on satula. Samantien se hyppäs pystyyn ja kaatui selälleen siihen pieneen tilaan. Hyi hitto kun pelästyin! Pelästyin sen verran, että jäin siihen sen pään eteen seisomaan ja tuijottamaan muutamaksi sekunniksi, ennen kuin tajusin väistää. John sanoo, että mulla meni viisi minuuttia ennen kuin väistin. Ei tullu meille mitään iskuja, mutta Clowsilta aukesi toinen etujalka. Sieltä näkyi jotain kudosta ja tuli verta :/ John vei sen sitten tikattavaksi hevossairaalaan, joka on ihan seinänaapuritallissa meidän tallista. 

Eilen meidän piti mennä illalla katsomaan koirien juoksukisoihin, mutta oltiin Emman kanssa molemmat niin poikki, ettei vaan pystynyt. Mulla on ollu selkä aika kipeänä, oikea puoli. Varmaan tosta karsinoiden siivoamisesta. Tänä aamuna otin särkylääkettä. Eilen sattui selkään, väsytti ja nälätti. Melkein tuli ensimmäinen Break down. Onneks Marko tuli hakemaan mut motskarilla niiden luo(n.4-6km päässä) ja antoi ruokaa. Marko ja Hude oli saanut joltain muutettavalta intialaiselta hirveesti tomaattikastikkeita. :P Eilen Oli siis vuorossa tomaattitonnikala-kastiketta ja pastaa. 

Kovast odotellaan jo ens lauantaita, koska sillon on Australia day. Kuulemma vuoden suurimmat pippalot, ilotulituksineen kaikkineen. Me ollaan Emman kanssa jo hommattu Aussi-paidat, tekoripset ja sinistä kynsilakkaa. Pitäs vielä keksiä joku plääni illalla :) 

Käytiin tiistaina päivällä kaupungilla syömässä jätskiä ja nähtiin meidän kaveria Virpiä. Se on reppureissaamassa täällä.. Just lähdössä jonnekin maaseudulle töihin baariin. Sit mentiin käymään lävistyskoruliikkeessä kattomassa Emmalle uusia koruja, niin otin sitten hetken mielijohteesta napakorun. Mullahan on ollu ennenkin napakoru, mutta se tulehtui ja kasvoi ulos. Mut nyt on taas jeejee :)



Lapset leikki keskustassa. Välissä vesi hävis ja alkoi suihkuamaan eri kohdasta. Ai että sitä kiljunnan määrää!


Nyt on pakko kiriä univelkoja eli zzzzz night night :)

sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Kengurunlihaa


Taas vierähti viikonloppu. Tuntuu että nämä viikotkin menee tosi nopsaan. 

Lauantaina innostuin siivoamaan meidän keittiötä aamulla kun pääsin töistä. Jynssäsin sitä varmaan kaksi tuntia! Ja Markku ei edes huomannut että oli siistimpää.. Mike onneks huomas. Musta näytti ihan erilaiselta. Siinä siivoillessa mulle tuli mieleen että voisin muutenkin siivoilla täällä kämpässä. Siis kun me oltiin palkkaamassa siivooja, niin hoksasin että mä voisinkin olla se siivooja. 

Kerroin ideani Mikelle ja se tykkäs siitä. Se sanoi, että jos siivoan sen huoneen, sen vessan ja sen suihkun kerran viikossa niin voin vähentää 25$ vuokrasta viikossa. Jeeeee :) Äsken sitten siivoilin nuo sen tilat ekaa kertaa ja se tykkäs iha hirveesti. Ja oikeesti musta on kiva siivoilla ja pitää paikat siistinä. Ihan mielelläni siivoilen. 

Sitten ehdotin muille, että jossei tilattais siivoojaa vaan mä siivoisin täällä. On kaikki kyllä ollu ihan mukana siinä. Erikalle ja Benille noo vielä jutellu.. Ne on kokoajan jossain. Ja tänään ne oli jättäny ulko-oven ihan auki kun läksi! :o 

Nyt jengi täällä valmistautuu lähtemään lounaalle Miken kanssa. Se lupas tarjota kaikille ketä pääsee lähtemään. Mut ne on siellä 2pm-5pm, et ite en kyllä pääse kun on iltapv töitä :/

Ja tosiaan lauantaista.. Mehän Emman kanssa päätettiin, ettei mentäs ulos, jotta sunnuntaina voitas siten tehdä jotain kivaa. ..Mut ei sitä kannata vissiin liikaa suunnitella :) Innostuttiin Mervin ja Emman kanssa laittamaan tukkia, kokeilemaan kenkiä sekä tissuttelemaan valkkaria. Hetken päästä oltiinkn jo tossa meidän paikallisessa yksillä. Se oli kyllä suuri pettymys, aikalailla tyhjillään ja siellä oli pelkkiä poikia. Mut bilistä vois mennä sinne joku kerta kyllä pelaileen :) 


Minä, Mervi ja Emma pubin veskissä. Laitoin kaikkien tukat :)

Siellä sitten päätettiin lähteä keskustaan eli Northbridgen baarialueelle, vielä kun bussillakin kerkeää. Mertsiä vaan kävi väsyttämään ja se läks kotia ennenkun bussi tuli. Bussin piti siis tulla ihan vartin sisällä. Ootettiin puoli tuntia Emman kanssa, eikä ollu vieläkään tullu. Mutta sitten siihen pysäkille tuli muitakin. Nimittäin 6 aboriginaallia. Aboa. Pelkään niitä. Mut ei siinä mitään, ne olikin ihan mukavia. Rupes jutteleen. Puhuu vaan omituista enkkua, että piti monta kertaa kysyä mitä ne tarkotti. Ja ne haisee tosi pahalle, hielle.. hyii. Ne kun katto niitä aikatauluja niin mekin tajuttiin, et oltiin katottu bussien ajat väärin. Tunnilla heitti. Vielä piti oottaa joku 20 minsaa että seuraava linkku tulis. Päätettiin sitten käydä vielä veskissä siellä paikallisessa pubissa ennenkun bussi tulee. Ne abot tietenkin luuli, että lähtään karkuun kun ne tuli siihen ja yks niistä rupes huuteleen kaikkee. 

”Mitä helvettii, lähetteks te karkuun kun me ollaan mustia. F*ck off!!” Miuta kyllä vähän jänskätti!

Mut sitten käytiin vaan siel veskis ja tultiin takas niin ei ne sit sanonu mitään. Eikä ne jääny samalla pysäkillä kun me.. Ja jopa moikkaili kun lähti bussissa. Ei ne ehkä kaikki niin pahoja ookaan. 

Mentiin Emman kanssa pitkän pohdinnan jälkeen Shed-nimiseen baariin, missä ollaan oltu jo kolme kertaa aikaisemminkin. Sinne pääsee ilmaseks sisälle, siellä on kiva bändi ja sen jälkeen kivaa tanssimusaa. Ollaan todettu se hyväks! :) Ostettiin vodka-redbullit. 2kpl = 25$. Ihan hiton kallista! Samantien päätettiin ettei enempää tuhlata rahaa mihinkään drinksuihin. Kyllä niitä tarjoajiakin löytyi tällä kertaa.. Kun ei ollu Marko ja Hude mukana ;) Shed menee klo.02 kiinni. Ja siellä ei muuten tarjoilla shotteja eikä energia-juomadrinksuja enää 12 jälkeen! JÄNNÄ, mut aika hyvä sääntö kyllä. Just ennenkun Shedi meni kiinni meidän seuraan liittyi, mun työkaveri Sam. Sam ratsastaa hevosia sille Gavinille, kenen kanssa John jakaa tallin. Oikein mukava englantilainen pikkupoika :) Samilta abot pölli tosiaan autosta passin ja lompakon muutama viikko sitten, niin se ei ole baarissa päässy käymään.. Mut nyt poliisit oli jostain löytäny sen lompsan ja se sai sen takasin. Mutta suurinpaan osaan baareista ei täällä pääse sisälle, jossei ole näyttää passia. Vaikka olis ajokortti niin ei silti pääse! :o Ja joissain paikoissa täytyy olla joku muukin todiste, että on se tyyppi mitä passissa lukee. Pankkikortti kelpaa hyvin. Outoa. Ja baarijonossa kun tulee tarkastuksen aika, tuntuu että olis jossain Phuketin lentokentällä passintarkastus/viisumintarkistujonossa. Passi piipataan ja susta otetaan kuva. Leima käteen. Toinen leima käteen, kun oot maksanu sisäänpääsymaksun jos sellanen on. Ja laukut tutkitaan. Mut ihan hyvä, että on tarkkoina!

Bändi kun lopetti, tuli hyvii biisei. Sitten kun kello läheni 02, biiseistä tuli vaan tylsempiä ja tylsempiä. Varmaan hyvä kikka saada jengi pihalle. Tosiaan melkein kaikki baarit menee kiinni 02. Tai osa on pidempään auki, mutta sisälle täytyy mennä ajoissa. Shedin jälkeen oli sitten vaan kaksi paikkaa minne mennä. Heavy metal-baari tms. ja homobaari Connections. Mentiin jälkimmäiseen. 20$ sisälle! :o Onneks ei tarttenu ite maksaa. Sam tarjos :) Siellä oli tosi kivaa ja jorattiin vaan hikipäässä tanssilattialla. Kun pääsin kotiin niin meidän jockeyt oli hereillä ja menossa töihin :) 

Emma ja Sam



Sunnuntaina ei sitten tehty mitään kummempaa kivaa, niinku oli Emman kanssa puhuttu. Nukuin iltapäivään asti. Illalla meillä oli BBQ, barbie :) Mentiin Markon kanssa kauppaan ja ostettiin hirveesti salaattitarpeita ja kokonainen vesimeloni. Ahtauduin motskarin kyytiin kassien kanssa ja tultiin meille pilkkomaan. Tein kaks erilaista kreikkalaista sallua ja sitten äidin ohjeen mukaan pasta-majoneesisallua. Siitä tuli niiiin hyvää. Siinä kun olin sitä pastasalaattia tekemässä niin Mervi tuli valittaan, että miksen ole ostanu low fat-majoa, koska täällä asuu kolme jockeytä. Niiden täytyy saada syödä kevyempiä salluja. Sanoin sille että jossei kelpaa tämä niin voi sitten syödä noita kreikkalaisia. Mut se valitti niin rasittavasti et myönnyin ja sekoitin vaan puolikkaaseen siitä pastasalaatista majot sekaan ja puoliin en. Ja arvatkaa mitä kävi kun jengiä tuli tänne? Majoneesi-pastasalaatti loppui ensimmäisenä! 

Marko leikkaa meloninpaloja
Grillattavana mulla oli kaks pientä lampaan kyljys-pihviä sekä paketti maissia. Sitten sain maistaa ekaa kertaa elämässäni kengurua!! Markku oli ostanu semmosen köntin. Se olikin oikeesti tosi hyvää! Aika veristä.. Medium rare. Ehkä. En kyllä varmaan ois sitä minkään lehmän lihasta erottanu.. Musta kaikki maistuu samalle. Edes lampaanliha ei maistu enää villalle. ;) 


Kengurua



Tallille ei kuulu mitään uutta, asiat sujuu samaa rataa, päivät on samanlaisia, paljon on rutiineja jo. Talutuskin on onnistunut oikein kivasti. Maanantaisin pollet saattaa olla vähän enemmän sähäköitä, kun niillä on ollut sunnuntai vapaa. Tänään ei muuta käynyt kun vähän lennettiin Daisyn kanssa radan pääportista ulos, mut kyllä se sen jälkeen rauhottui. Zumba taas hiukan pomppi kun meidän tallin edessä tiellä on tietöitä ja joitain rekkoja. Mutta ei sekään pahasti. Noihin alka ajo tottumaan :)

Tässä muutamia kuvia radalta tänä aamuna 06am. Radalla oli ihan tyhjää kun sadat hepot meni Belmontin radalle Trialeihin tänään. Eli jonkunlaisiin harjoituskisoihin. Enoo vielä ihan selvillä mitä ne on ;) 






Aika fiksua! Ei mee lukot poikki jos heppa sätkähtää! Mksei suomessa käytetä tämmösiä?