torstai 16. toukokuuta 2013

Napier

 
Queenstown oli aivan mahtava kylä. Vähän niin kuin alppikylä. Paljon eri aktiviteetteja mitä tehdä. Mekin käytiin pelaas frisbeegolffia yks ilta. Mut kuukauden päästä kaikki laskettelukeskukset olis auki kanssa. Kaupunki oli täynnä nuoria. Meillä oli kiva hostelli nimeltä Black Sheep. Siellä oli kuumavesiallas terassilla, lilluskeltiin siellä yks ilta. Oli kyllä aivan liian kuumaa vettä, ehkä jotain 43-asteista. Huh huh. 

 
Ollaan istuttu autossa niin paljon et puuduttaa. Aikataulu on aika ripee ja halutaan nähdä mahdollisimman paljon mahdollisimman nopeesti. Ajetaan jut paraikaa Eteläsaaren länsirannikkoa pitkin kohti Pictonia, josta otetaan lautta pohjois saarelle. Siellä meillä on aikaa vähän alle viikko, ennen kuin lento lähtee takas Ausseihin. Pohjoisaarella on tulivuoria ja hobittikylä, missä on kuvattu suurin osa sormus-leffoista. Siellä asuu myös Ben ja Erika, ketkä asui meillä Ascotissa.Ei hobittikylässä vaan kaupungissa nimeltä Napier. En tiedä sanoinko, mutta he muuttivat takaisin tänne Seelantiin. Ei Ausseihin muutto oikein saanut kai tulta allensa.

Markkukin on muuten Miken luota muuttanut pois ja lähtenyt hevostöihin Sveitsiin. Ja seuraavalla viikolla, kun me oltiin lähdetty meidän road tripille Ascotista, Mikelle kävi pieni onnettomuus. Hevonen, jolla se oli aamulla radalla ratsastanut kiitolaukkaa oli saanut yhtäkkiä sydänkohtauksen ja mennyt päin seinää. Hevonen kaatui ja kuoli. Mike jäi alle ja mursi n.13 kylkiluutansa. Taitaa olla vieläkin saikulla enkä tiedä tuleeko enää ratsastamaan. Samalla viikolla yksi suomalainen tyttö kuoli Ascotissa. Varmaan kuulittekin siitä. Oli aamulla ratsastamassa ja lesi selästä suoraan päällensä. Ikäviä juttuja. 

 
Toissapäivänä käytiin Emman kanssa ratsastamassa kolme tuntia. Oli kyllä siistiä! Meitä oli sillä reissulla neljä tyttöä ja vetäjä. Hepot oli aika möhömahoja, pitkäharjasia ja vähän mutasia. Ne oli otettu suoraa laitsalta. Mutta maisemat oli siistit, mentiin solassa vuorien välissä. Välillä purojen ja ojien yli. Käytiin myös kahlaamassa järvessä. Laukkailtiin paljon. Retken nimi oli The Trilogy Loop. Meidän vieressä oli kokoajan Misty Mountains, sormus-leffasta tutut. Myös joki ja järvi oli samasta leffasta tutut. Sarumanin armeija kuulemma oli ratsastanut samoissa maisemissa. Jänskää! Mutta mun heppa Harry oli filmitähti leffasta nimeltä Prinssi Kaspian, Narnian tarinat. Täällä on paljon kuvattu leffoja! Yks setä selitti meille että täällä on kuvattu aikanaan paljon leffoja, koska Uuden-Seelannin dollari on ollut huonossa kurssissa. Eli täällä on ollu edullista tehdä elokuvia. Ja tietenkin upeat maisemat. 

 
Sunnuntaina hurjapäät Marko ja Emma lähtivät isoon keinuun. Eli vähän saman tyylinen kuin benji-hyppy, mutta solassa oleva keinu, johon hypätään pareitain. Emma sanoi että oli niin jännää, ettei voinut edes kiljua. Ite en ois kyllä mennyt mistään hinnasta!


Mun julkkisheppa




Eilen käytiin ihailemassa paikkaa nimeltä Fox Glacier. Siellä oli iso jäätikkö, joka on siellä ollut aina. Ärsyttävän pitkä matka sinne oli. Mentiin pikku hölkkää, et oltais perillä nopsempaan. Pikku liikunta tekee kyllä hyvää! Luulen että näillä glaciereilla on kuvatu leffa Vertical Limit. 



Ollaan nyt Napierissa Erikan kotona yötä. Täällä on ilmanen netti! :) Huomenna lähdetään Taupoon ja mennään luonnon kuumiin altaisiin varmaankin. Tullaan tänne ehkä lauantaina takasin, kun Erika sanoi että he ovat järjestäneet meille juhlat :)