maanantai 28. tammikuuta 2013

Sharkbate


Me käytiin taas viime perjantaina uittamassa heppoja. Ei taaskaan oo kuvamateriaalia, kun oltiin kaikki viis heppojen selässä. Se on kyllä kivaa touhua :) Ja tällä kertaa ei meduusat poltellu. Siellä rannalla oli yks mummeli yksinään rannalla hevosen kanssa, joka ei ennen ollut meressä uinut. Rannalla ei siinä vaiheessa oltu kun me ja ne. Yks kaks huomasin siinä kun jonon viimeisenä kahlasin siellä meressä Fredin selässä, että vierestä porhalsi hevonen ohi. Kohti avomerta yksinään! Ai että, katastrofin ainekset siinä. Hevoset kun menee uidessa paniikkiin, ne vaan ui eteenpäin. Ei nää, eikä kuule. Tämä heppa kuitenkin onneks huomas meidät kun lähdettiin sitä kohti sitten. Ui meidän luokse ja saatiin sen kiinni. Mummo oli ihan paniikissa. Kiva kun viereiselle saarelle, Rotness islandille on 60km. Ja täällä on haita. 

Perjantai aamuna kun kävelytin jotain hevosta uittopaikan vierestä kohti laukkarataa ja näin, että joltain oli päässy hevonen irti sinne altaaseen. Se uittoallas on tosiaan kahdeksikon muotoinen, siellä voi olla kolme kerrallaan.. Siellä kun uitetaan hevosta niin yleensä riimuissa on kiinni riimunnaru ja semmonen pitkä parimetrinen metalikeppi. Tällä miehellä oli sekä keppi että naru kädessään, eli ei hepassa kiinni. En tiedä miten siinä kävi.Emma tuli eilen käymään meillä kylässä ja kertoi, että oli eilen uittanut jotain hevosta ensimmäistä kertaa. Emman pomo oli ollut huitomassa hevosen takana, jotta se menisi altaaseen. Sitten polle oli jotain pomppinut ja se oli päässyt Emmalta irti sinne altaaseen! Pitkä keppi tietenkin riimuissa kiinni. Keppi tipahti altaaseen ja hevonen oli paniikissa. Allaspoika oli jollain koukulla sitten saanut kepin nostettua ylös ja tilanne oli taas hallinnassa. Mutta keppi oli naarmuttanut hevosta aika paljon. Kamalaa! Voin niin kuvitella tilanteen, vois käydä myös mulle. Kuulemma joku hevonen on hukkunutkin tuohon altaaseen. Ja joku on joskus juossut keppi riimuissa kotitallille asti. Nykyään uittopaikalla on portit, ettei näin pääse käymään. Ne oli uittanu sen saman hepan vielä toisen kerran, ettei sille jää paniikkia. Oli sujunu paremmin. 

Meillä on tallilla tapahtunut hirveitä. nimittäin CHICKO lähti laitumelle !! :( Ja sen tilalle tuli kolme uutta nuorusta. Nyt meillä on siis kymmenen heppaa ja ens viikonloppuna on tulossa lisää. Niin monta lisää, että se tietää mulle lisätöitä ja joudun lopettamaan sen mun kakkostyön mitä teen aamuisin. Marko sano, et miksen vaan menis aikasemmin sinne ekalle tallille.. Mut se sitte olis 02.45. No way!

On muuten välillä ihan hullua paljon kertyy kilometrejä aamuisin. Radalle on tosiaan about 1km ja jos meilläkin on kymmenen pollea.. Yks päivä talutin kuusi edestakas niin sehän on jo 12km. Mutta kyllä on kuntokin kasvanu. Oon viime syksystä laihtunu lähes 10kg! :)

Eilen taas oli hepot maanantai tuulella ja lennokkaita. Sain huonon ensivaikutelman uusistakin. Mutta tänään jo kaikki oli paljon rauhallisemmalla tuulella. Sam ja John meni ratsastaan kahdella uudella ensin pyöröaitaukseen ja sitten takaradalle. Menin vähän kuvailemaan kun alkoi päivä oleen pulkassa :)

Ja John sanoi että MINÄ voisin alkaa ratsastamaan näillä hepoilla myös. MITÄMITÄMITÄ :) Täytyy hommata kypärä sekä turvaliivi, muuten ei oo mitään asiaa hevosten selkään. 

Mutta jes! 

Kahvii :)

Cam ja pollet

Soft saddle


John ja Sam