lauantai 11. toukokuuta 2013

Tervehdys raikkaasta Uudesta-Seelannista!


Tervehdys Uudesta-Seelannista! Pakko sanoa että täällä on aivan mieletöntä! Kylmä, mutta mahtavan näköistä. Meillä ei oo ollu nettiä, joten oon vaan kirjoitelu ylös melkein joka päivä jotain. :)

Maanantai-illalla meillä oli lennot Sydneystä Christchurchiin. Pitkä päivä odotettiin lentokentällä ja katsottiin vaikka kuinka monta Skins-jaksoa, niin että takapuoli puutui. Viimein lähtöselvitys avautui ja rupesin hoputtamaan muita sinne, koska halusin toiselle puolelle kiertelemään kauppoja. Marko sanoi vaan, ettei ole mikään kiire ja soitti vielä kotiinkin. Viimein kun päästiin lähtöselvitykseen (jossa ei ollut ketään muita jonossa) tiskin takana oleva täti sanoi, että meillä täytyy olla paluulennot, jotta hän voi päästää meidät koneeseen. Tunsin muutaman ylimääräisen sydämentykytyksen, meillä olis ollu koko päivä aikaa tilata ne lennot?! Onneks Hude oli aikaisemmin tutkaillut lentoja ja tiesi jo minä päivänä lentää halvimmalla, joten saatiin nopsaan hänen koneellaan ne tilattua. Huh! Lähtöselvitys oli vaan 40 minsaa enää auki. Tilattiin lennot Gold Coastille parin viikon päästä :) 

Kolmen tunnin lennon jälkeen (kello yksi yöllä paikallista aikaa) saavuttin Uuteen-Seelantiin. Meillä oli huonoa onnea matkassa, koska passintarkastaja ilmoitti  että nyt on ensimmäinen yö jolloin kentälle ei saa jäädä yöksi. Korjaustöiden takia. Ja niinhän me oltiin juuri suunniteltu, koska tilattiin vuokra-auto seuraavalle päivällä aamu 9 lähtien ja haluttiin säästää vähän rahaa.

Lentokentän pihalle astuessa tuli samanlainen tunne kuin olisi astunut Helsinki-Vantaan kentältä pihalle.  Keli oli aivan samanlainen kuin Suomessa, asteet lähellä nollaa ja pientä vesisadetta. Pilkkopimeässä. Onneksi kentän työntekijät olivat selvästi varautuneet tällaiseen ja kentälle oli järjestetty tilataksikyytejä kentän ja hostellin välille. Oli sitten pakko ottaa hostellista yksi yö, joka maksoi 30$/hlö. Eli n.20€. Saatiin neljän hengen huone,  joka oli hyvä juttu. Muttei yöllä puoli kolmelta oikeastaan olis ollut väliä vaikka huoneessa olis muitakin. Mutta, meidän huono-onni jatkui ja kun mentiin huoneeseen niin siellä olikin muita.  Yks poika naapurihuoneesta oli illalla huomannut  tyhjän neljän hengen huoneen ja mennyt mieluummin sinne nukkumaan. Onneks saatiin se hereille ja häädettyä. Haettiin vaan uudet lakanat ennen kuin viimein päästiin nukkumaan muutamaksi tunniksi jäätävän kylmään huoneeseen.


Aamulla lähdettiin hakemaan meidän camper-vania Wicked Camperssiltä. Marko löysi netistä meille auton, jossa mahtuu nukkumaan jopa seitsemän superhalvalla; 15$/pv! Matkalla käveltiin kaupungin lävitse ja tuli aivan mieleen kohtaus elokuvasta Eurotrip, jolloin he saapuivat Bratislavaan. Christchurch oli vähän kuin aavekaupunki, ihmisiä ei näkynyt oikeastaan missään ja joka puolella oli tietöitä sekä oransseja tötteröitä. Edellispäivän taksikuski jo mainitsi, että kaupungissa oli tuhoisa maanjäristys helmikuussa 2011. 40% asumustaloista tuhoutui. Kaupunki oli täynnä raunioita. 

Olin Ausseissa ottanut jo selvää, että kaupungissa kannattaa käydä katsomassa kirkkoa, josta kaupunki on saanut nimensäkin. Ihmettelin kun ei missään sitä nähty. Hude katsoi uudestaan netistä ja sanoi, että kirkko vauriutui maanjärityksessä niin pahasti että se jouduttiin myöhemmin purkamaan.  Myöhemmin näin toisen kirkon, jonka pihalla oli kyltti; ”It’s time to go to church again”.











Vietettiin päivä kierrellen ja kaarrellen meidän upealla autolla. Käytiin hakemassa kaupasta tyynyn lakanoita ja ruokatarvikkeita. Yks kaks huomattiin, että ihan kohta tulee pimeä. Käytiin ekana top ten-Holiday Parkista kysymästä autolle paikkaa, mutta se oli aivan liian kallis. Sitten muistin,että Miken tuttu Judy Ascotista kirjoitti mulle facebookiin listan paikoista missä kannattaa käydä Uudessa-Seelannissa. Siellä oli yks vinkki missä Christchurchissä kannattaa olla yötä, Judyn miehen Neilin veljen omistamalla paikalla. Sinne sitten mentiinkin ja oli oikein muksa paikka. Nukuttiin Markon kanssa katolla olevassa teltassa ja siellä oli kyllä kylmä! 

Seuraavana päivänä ajoimme Lake Tekapolle, jossa suosiolla nukuttiin kaikki ylhäällä teltassa. Niin kuin sillit purkissa ;) Oli paljon lämpöisempi. Tekapolla oli henkeäsalpaavat maisemat, ihana ruska, paljon kukkuloita, lumihuippuvuoria. Aamulla kun teltasta kurkisti ulos niin kaikki oli valkoisessa huurteessa. :) 

Edellisiltana käytiin vähän hemmottelemassa itseämme ja menimme naapurissa olevaan ulkoilmakylpylään. Siellä oli kolme kuumavesiallasta rinteessä, josta oli henkeäsalpaavat maisemat lumihuippuvuorille. Siellä me sitten lilluttiin, kunnes sormet olivat ihan ryppysiä. Oli kyllä ihanaa! :)














Seuraavana päivänä lähdettiin kohti seuraavaa etappia, Dunedinia. Matkalla pysähdyttiin kylään nimeltä Oamaru, jossa piti olla pieniä pingviinejä. Niitä ei valitettavasti rannalta löytynyt niin jatkettiin matkaa. Lähes koko päivä istuttiin autossa ja pakko myöntää, että rannikkoa kohti ajaessa maisemat niin sanotusti laimenivat. Sisämaassa oli paljon hienompaa sekä jylhempää ”vuori-maisemaa”. 

Yksi asia mistä on pakko mainita on eläinten hyvät olot. Täällä on tuhansia lampaita ja lehmiä. Kaikki isoissa laumoissa mielettömän isoilla laitumilla. Suuri yllätys oli kuitenkin nähdä myös sikoja isolla laitumella sekä kanoja. Pikku munimis-koppi vaan pellon keskellä. Kyllä lääniä riittää. :) Monella tilalla on myös jonkunlaisia peuroja laitumella. Osalla niistä on sarvet. 

Dunedinissa koitettiin oikeasti mennä etsimään pingviinejä. Leirintäalueen respantäti vinkkasi meitä rannasta, jolle illansuussa tulee pingviinejä. Ajettiin ensin korkealle, josta oli upeat maisemat. Parkkipaikalta olikin aika kapuaminen alas rannalle. Tai alaspäin oli oikeastaan helppo mennä, takaspäin tullessa hirveä kapuaminen. Iltalenkki. Ranta oli aika upea, hienot maisemat taas. Pingvinejä ei nähty mutta kaksi merileijonaa kyllä! Toinen lähti takaisin mereen juuri kun saavuttiin, mutta toinen hengaili rannalla. Mahtavaa! :)

Seuraavana aamuna ajettiin ihan niemen kärkeen, Otago peninsulaan etsimään albatrossia. Heitettiin jo kirves kaivoon ja juuri kun oltiin lähtemässä takaisin päin nähtiin upea, iso lintu liitelemässä taivaalla. Mission accomplished!












Sen jälkeen jatkettiin matkaa ja ajettiin autolla oin 400km Fjordlandiin. Judy vinkkasi käymään paikassa Milford Sounds. Maisema muuttui taas rannikosta alppimaisemaksi ja asteet senkun laski. Oltiin yötä teltassa auton katolla yhden leirintäalueen pihalla. Aamulla käytiin kävelemässä muutamia erilaisia (lyhyitä) vaellusreittejä. Ei oikein pysy sanoin kuvailemaan kuinka hienoa täällä on. Toivottavasti kuvat kertovat paremmin!











Ajettiin Milford Soundsista muutama tunti ja nyt ollaan Queenslandissa. Tästä 10 000 asukkaan kylästä tulee mieleen joku alpeilla sijaitseva laskettelukaupunki(vaikken ole semmoisessa ikinä ollutkaan). Nyt ollaan hostellissa ja kaikki ihan innoissaan nördettää koneilla, koska täällä on neljän tunnin ilmainen netti! Uskomatonta luksusta. Katsotaan mitä huomenna tehdään, haluisin ratsastamaan Taru Sormusten  Herrasta-maisemiin. Marko tahtois Benji-hyppään. Jaiks!

Pärjäilkäähän! :)