Jou!
Ollaan oltu Cairnsissa nyt lauantaista asti. Lentokentältä
kun tepasteltiin ulos niin mukavan lämmin ilma tuli heti vastaan. Viimeinkin
aurinkoa! Mentiin taksilla meidän
hostelliin, Cairns Beach Houseen. Ei päästy vielä kuitenkaan sisälle huoneeseen
siivouksen takia. Parin tunnin kaupungilla kiertelyn jälkeen päästiin
huoneeseen ja todettiin ettei siellä ainakaan mitään ollut siivottu. Sängyissä
oli vanhat lakanat mytyssä ja yhdessä sängyssä oli pariskunta peuhailemassa –
hyvältä vaikuttaa. Myöhemmin tuli semmonen vaikutelma, että just siinä meidän
huoneessa on ehkä asunut jengiä maksamatta mitään. Meillä oli kuuden hengen
dormi, jonka läpi pitää kävellä myös kahteen eri huoneeseen. Molemmissa niissä
oli pariskunnat. Meitä oli käytännössä yhteensä kymmenen tässä huoneistossa. Ei
mua yleensä oo haitannu isommatkaan dormit, mutta se saksalaismuidu joka meidän
kämpässä peuhaili, oli kyllä levittynyt joka puolelle. Sen tavaroita oli
oikeesti kaikkialla, niin ettei omia mahtunut minnekään. Sitten se raahaasi
keittiöstä tuolin vessaan, jotta vois puhua siellä puhelimessa istuen ja niin
että laturi ylettää seinään.
Toinen ärsyttävä juttu tässä hostellissa oli, ettei
keittiössä ollut mitään laseja, mukeja eikä kuppeja. Ilmaista kahvia ja teetä
sai juoda respassa, mutta sieltä oli kiellettyä tuoda mukeja keitttiöön.
Mimmonen keittiö tuo tuommonen on? Ja jos me respaan, niin sitten ois aina pitäny
olla avain mukana, kun muuten ei pääse väliovesta sisäpihalle, jonka kautta on
kulku huoneisiin.
Vaihdettiin eilen hostellia. Nyt ollaan yhdessä
Koala-hostellissa lähempänä keskustaa. Kaikinpuolin vaikuttaa mukavammalle
tämä. Hain tänne jopa töihin, kun he etsivät siivoojaa ihan pilkkapalkalla. 3h/pv,
5pv/vk ja palkka on ilmainen viikko täällä. Yksi yö neti kautta varattaessa on
15$, eli viikko palkka olisi niinsanotusti 105$. Se tekee tuntipalkasta alle
kympin. Mut sanoin Markollekin et ois kiva vaan jotain päästä tekemään, kun
aika käy pitkäksi. Mut luulen että liian myöhään jätin hakemuksen.
Käytiin toispäivänä Emman kanssa pikku iltalenkillä.
Käveltiin laukkaradalle n.7km. Tehtiin aikasemmin tietsikalla hienoja
ilmoituksia, joissa etsitään tallihommia. Laitettiin niihin kuvat ja kaikki. Teippailtiin
niitä ilmoituksia vähän joka puolelle, portteihin ja tallien seiniin. Kerkes
vaan tulemaan pimeä kun radalle saavuttiin. Oli vähän jopa pelottavaa. Tai
mullehan kaikki pimeässä liikkuminen täällä on pelotavaa, mutta kuitenkin. Käveltiin
aika pitkälle pääportista ennen kuin löydettiin viisi pientä tallia radan
reunalta. Sieltä takaspäin lähtiessä Emma ehdotti että kierrettäis rata ympäri
ja oikaistais sitten jonkun puskan läpi tielle. Eikun tuumasta toimeen. Samana
päivänä oli kivasti satanu jonkun verran vettä, että ensimmäinen kuja mitä
ruvettiin kävelemään kohti rataa oli pelkkää mutavelliä. Se oli sama rata mistä
hepat ratsastetaan aamuisin radalle. Just ennen rataa änkeydyttiin aitojen
välistä radalla olevan aidan ulkopuolelle, josta jatkettiin matkaa ison ojan
vierustaa pitkin. Hirveän kiriminaali olo tuli. Ojan toisella puolella oli
metsää. Sieltä välillä kuului räsähdyksiä, mutta eihän täällä Australiassa
mitään vaarallisia eläimiä oli. Paitsi käärmeet, hämähäkit ja krokodiilit. Emma
on meidän vanha matelija-hämähäkki-expertti kun sillä on kotonakin lemmikkinä
tarantella, viisi käärmettä sekä neljä liskoa. (Mitä ihmettä??!!) Jotenkin
kuitenkin Emman neuvot jalkojen tömistelystä yms vähän rauhoitti. Mutta yhdessä
vaiheessa ojasta kuului jonkun isomman eläimen raahautumista ja tulemista ojan
tälle puolelle. Emmaakin taisi vähän alkaa pelottaan kun muistutin sitä
krokodiileistä. Kyllä meillä askel reipastui siinä vaiheessa. (Täällä
Cairnsissahan ei saa käydä meressä uimassa, koska täällä on krokoja. Rannalla
on iso uima-allas, laguuni, jossa jengi käy pulikoimassa. ) Ei sitten
uskallettu pimeässä rämpimään minkään pusikon läpi enää, vaan päädyttiin
kiertämään koko rata ympäri ja menemään samaa kautta takaisin. Siitä tuli
varmaan joku kolme kilsaa. Käveltiin lähimmälle ostarille ostamaan mehua ja
sushia (jota ollaan syöty varmaan joka päivä täällä!). Sitten jatkettiin
kävelyä muutama kilsa ennen kuin päädyttiin soittamaan taksi hostellille.
Käveltiin varmaan yhteensä joku 12km ja meni varmaan joku neljä tuntia.
Seikkailu! :) Ois kyllä valosalla pitänyt siellä käydä. Ja aamuyöllä niin vielä
parempi.
Seuraavana päivänä ostettiin lenkkarit. Mentiin sitten
iltapäivä lenkille Markon ja Emman kanssa tohon rantakadulle. Nyt mulla on
reidet tosi kipeänä, aivan maitohapoilla.
Rahat on edelleen loppu, oon koittanu töitä etsiä. Onhan se
kiva olla täällä paratiisissa, mutta ei voi oikein mitään tehdä… Täällä olis
Great Barrier Reeffit ja kaikki. Eilen laitoin työhakemuksen n.100 km päähän
ratsastusvaellusten vetäjäksi. Se ois ihan huippua! Mut luulen ette mihkään
tollasiin pääse ja muutenkin noloa sitten kun pitäis heti kohta jo lopettaa kun
olen menossa Suomeen…. Katsotaan miten käy vai rupeeko visa vinkumaan….
Lisäilen kuva myöhemmin! Nyt tämä maitohappo-Minna lähtee
aamupalalle :)