sunnuntai 19. toukokuuta 2013

The Middle-Earth

 
Vesisade on kiusannu kokoajan täällä pohjoissaarella.
Eilen oltiin Matamatassa. Kaupunki on kuuluisa siitä, että siellä on kuvattu suurinosa Taru Sormusten Herrasta-leffoista. Meidän oli sitten Emman kanssa aivan PAKKO mennä retkelle Middle Earthiin, Kontuun. Eikä kyllä yhään kaduta vaikka mentiin, vaikka maksoikin 75$. 

Ajettiin bussilla keskustasta joku kymmenen kilometriä kahvilalle, josta hypättiin toiseen bussiin ja pian oltiinkin kuvauspaikalla. Hassu pieni kukkula-kylä, jossa pieniä hobittitaloja oli 37kpl. Toiset oli isompia kuin toiset. Muutamasta ovesta pääsi oikeasti sisälle, muttei siellä ollut kuin pieni kolo. Kaikki hobittitaloissa sisällä tehdyt kohtaukset oli kuulemma kuvattu Wellingtonin studiolla. 

Ennen kuvausten alkua Matamatan-koululla oli ollut koe-esiintyminen, jonka kriteerinä oli maksimipituus 160cm. Vanhin osallistuja oli ollu lähes 80-vuotias. Lapsia oli kuulemma puettu viittoihin sekä partoihin, jonka jälkeen heidät oli laitettu kävelemään pienien hobitti talojen  pihoille yms. Kätevää :) 

J.R.R.Tollkien, joka on kirjoittanut TSH-kirjat oli kirjoittanut Bilbon(yksi päähenkilöistä) hobittitalon katon päälle ison tammen. Ohjaaja Peter Jackson löysin Bilbon talolle täydellisen paikan kukkulalta, josta näkyy koko kylä. Ainoa mutta oli että kukkulan päällä kasvoi iso mänty, ei tammi. Jackson palkkasi ihmisiä nyppimään neulasia, jotta tilalle olisi voitu liimata tammenlehtiä. Kolmen viikon nyppimisen jälkeen lehtiä oli vieläkin jäljellä ja Jackson päätti tilata tekotammen Japanista.  Tammi maksoi miljoonadollaria! 

Jackson osti myös oman olutpanimon, jossa tehtiin yhden prosentin vahvuista hobitti-olutta. Hobitit juovat paljon olutta näissä leffoissa. :) Sitä myydään täällä Uudessa-Seelannissa. 

Kuultiin kaikenlaisia muitain hauskoja pieniä yksityiskohtia, oli kyllä tosi mielenkiintoinen retki tämä.
Nyt äkkiä kaikki katsomaan Taru sormusten herrasta, jossette vielä ole nähneet! Tai uudet Hobitti-elokuvat ;) (Iskä mulla on nuo TSH-leffat mun huoneessa laatikossa, jos haluutte nähdä ;) )









 
Ainiin oltiin siellä Napierissa Erkan kotona yötä. Oli ihan jees muuten, mut ei Erika oikein meidän kanssa hengaillu. Onneks sillä oli mukavat vanhemmat! Ooteltiin Erikaa aluks joku puoli tuntia ennen kuin se tuli. Sitte se lähti kolmeks tunniks värjään tukkaa. Tuli ehkä tunniks meidän kaa hengaileen sen jälkeen ja lähti sitte Benille yöks. Ben ei vaivautunu tulemaan edes moikkaamaan. Edes seuraavana päivänä vaiks sillä oli vapaata. Erika ja sen isä näytti aamulla meille näköalapaikkoja ja vastaavaa. Ekaks vaan ootettiin pari tuntia kun Erika kävi jossain pankissa. Appreciated!


 
Toissapäivänä käytiin kävelemässä tuliperäisellä-alueella, jossa mudalta haiseva savu nousi joka puolelta ylös.Käytiin myös katselemassa mutalammikoita, jotka kuplivat. Näytti juuri samalle, missä Shrek käy pesulla ;)


 
Eilen aamulla käytiin katsomassa purkautuvaa Geysiriä. Sekin hupi maksoi 16$. Pieni kämänen tötterö, josta pitäisi tasan 10.15 purskahtaa kiehuvaa vettä. Ajattelin, että kummallista että joka päivä samaan aikaan purskahtaa. Mutta juuri sitä ennen tuli maori(paikallisasukas) pitämään pienen esitelmän geysireistä ja kertoi tarinan, jossa naiset olivat tulleet lämpimään veteen pesemään pyykkejä. Yksi nainen oli vahingossa tiputtanut saippuan geysirin reikään ja hetken päästä vettä lensi reiästä ja korkealle. Näin he olivat oppineet, että saippua rikkoo pintajännityksen tms ja sillä saa geysirin purkautumaan juuri silloin kun haluaa. Geysir purkautuisi itsestäänkin kerran päivässä, mutta saippuoita heittämällä saadaan purkautunen säännölliseksi. Kyllä se ampui vettä johonkin 20 metrin korkeudelle. 



Nyt ollaan Aucklandissa hostellissa. Kivan näkönen kaupunki, mutta vesisade vaan jatkuu. Huomenna Marko varmaan hyppää benji-hypyn sky towerista! :o Jänskättää sen puolesta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti