Hello Hello ja terveisia Australiasta!
Viimeinkin sain aikaiseksi tehtyä tämmöisen blogin, mistä voitte seuraille miten se Minski täällä ulkomailla pärjäilee ;)
Olen nyt ollut täällä kolme viikkoa ja hirveästi olen
tykännyt!
Jalka mustana ja turvonneena saavuin tänne, varmaan
kuulittekin pikku onnettomuudesta Phuketissa reissuaamuna, kun astuin
katukaivoon.. Pelästyin hirveästi kun rinkkaselässä ja reppuselässä humpsahdin
vilkasliikenteisen tien reunalla polvea myöten ahtaaseen kaivoon. Olin varma
että nyt meni jalka vähintään poikki ja verta ruiskuaa, mutta ei sentäs. 7/11
kaupasta kinkkasin hakemaan jääpalapussin, puhdistusainetta ja betadinea.. Ja
ajettiin taksilla sitten melkein tunti letokentälle. Kentällä menin suoraan
ensiapuun, muttei thaimaalainen työntekijä oikein edes vilkaissut mun jalkaa.
Onneksi apteekista sain sitten ostettu kipulääkettä ja siteen.
Ensimmäinen päivä meni ihmetellessä, tutustuessa kämppiksiin
ja ympäristöön. Meidän asunto on yksikerroksinen omakotitalo. Tässä on viisi
makkaria, iso keittiö/olkkari ja ruokailutila.
Kämpän omistaja, Michael Frethey
asuu täällä kanssa. ”Mike” on suunnilleen 50-vuotias uusi seelantilainen
Jockey, eli laukkahevostenratsastaja. Ensimmäisen kerran kun näin Miken, en
ymmärtänyt sanaakaan mitä hän sanoi. Aika vaikeeta tuo aussi-aksentti :P
Nyt Mike on onneksi oppinut puhumaan mulle rauhassa ja selkeästi :P Mike on
tosi mukava, on lainaillut meille autoa ja näytellyt hienoja paikkoja täällä
Perthissä.
| Mike vei mut Markun ja Elinin rannalle. Syötiin Fish & chipsejä, niin kuin paikallisilla on tapana. |
Tässä kämpässä asuu myös ruotsalainen 21-v tyttö Elin, joka on jo reilun vuoden ollut
Australiassa töissä. Myös suomalainen tyttö/jockey Mervi, jonka kautta tänne
alun perin pääsinkin. Mervi on järkännyt kaikki suomalaiset tänne Perthiin
tosiaan töihin. Meitä on täällä yhteensä vissiin 25kpl. Tammikuussa on tulossa
kahdeksan lisää. Mervi on reilu 30-v ja tosi tarkka siitä mitä syö. Noilla
laukkaratsastajilla on tosi tarkkaa paljon painaa. Ei sais kai painaa yli 56kg.
Se tekee monta kertaa viikossa ison keittokattilallisen soppaa. Se on joka
kerta maistunut ihan hirveelle! Enää en sitä syö, vaikka se sitä kokoajan
tyrkyttää :P
Sitten täällä asuu myös suomalainen Markku, joka on semmonen
perussuomalainen, jos niin voi sanoa… Tosi sympaattinen
ja on auttanut mua paljon. Ekana päivänä poljettiin Markun kanssa Belmont
Forumille avaamaan mulle pankkitili, hommattiin Medicare-kortti(melkein kuin
kela-kortti) ja ostettiin puhelinkortti.
Sitten vielä tästä meidän asuinalueesta eli Perthin
Ascotista; tämä lähiö on täynnä hevosia! Päiväsaikaan tämä näyttää ihan
normaalille kaupunginosalle, taloja vierivieressä ja asfalttiteitä. Mutta kun
rupeaa tarkemmin katsomaan niin huomaa että jokaisen talon takapihalla on karsinoita.
Ascotissa on kuulemma hevosia 500-600kpl.
| Meidän takapiha. Onneksi ei oo heppoja kuitenkaan. Sitten ois nimittäin hirveesti kärpäsiä. |
Toisena päivänäni täällä menin töihin ensimmäistä kertaa.
Olen töissä valmentajalla nimeltä John Price. Johnilla on talli jaettuna
puoliksi toisen valmentajan kanssa ja hänellä on hevosia ”vaan” kahdeksan kpl.
Se on kyllä aika vähän kuin toisilla valmentajilla saattaa olla satakin
hevosta.. Mutta kyllä tykkään olla pikkutallissa töissä, muistaa jopa hevoset
nimeltä! :)
Töihin täällä mennään jo aamuyöllä, koska päivisin
lämpötilat kohoaa liiankin korkealle. Jouluviikollakin oli joka päivä jotain 40
astetta. Kuulin jostain että joulupäivänä Perth oli kuumin paikka maailmassa?
Tuolla John Pricen tallilla mun työt alkaa joka aamu
klo.04.30. Se on aika myöhään, koska kaikki muut meidän talosta menee töihin tuntia
aikasemmin. Kaikki olikin mulle kateellisia aluksi. :)
Aamulla hevoset ruokitaan. Ne saavat erilaisia
heinäsilppuja, on vihreämpää ja keltaisempaa. Iltaisin sen lisäksi saavat myös
kauraa yms. Karsinoissa on hiekkapohja ja kaikki karsinat ovat puoliksi ulkona
ja puoliksi tallin sisällä. Karsinat siivotaan aamulla 2-3 kertaa ja
iltapäivällä kerran. Siivoaminen tarkoittaa sitä että sieltä kerätään kikkareet
ämpäreihin ja vaihdetaan vedet. Vanhat vedet heitetään hiekalle, jonka aurinko
sitten kuivattaa. Kätevää! Tarhoja täällä ei ole ollenkaan, mikä olikin outoa
aluksi.. Mutta koska päivisin on niin kuuma, tuskin hepot siellä tarhassakaan
muuta tekisi kuin olisi varjossa. Kaikki hevoset liikutetaan aamulla.
Laukkaradalle on noin 800m ja hepoja talutellaan (orikuolaimella) sinne
jockeyille ratsastettaviksi tai laukkaradan viereiselle uittopaikalle uimaan. Kyllä
on kunto kasvanu kun monta kertaa aamussa saa kävellä radalle/uittopaikalle ja
takaisin! Useat hevoset on vielä semmosia että pörisee ja pomppii ”boyncy” niin
kuin täällä sanotaan.
Tuntuu että oikea hauis on kasvanut hirveästi.. Jos rupeaisi kantamaan
ämpäreitä ainoastaan vasemalla niin
tasaantuisi :P
Hevoset ovat tosiaan täysiverisiä ja 3-4 vuotiaita suurin osa. Niitä
ei harjata oikeastaan ollenkaan eikä kavioita puhdisteta… Mutta sen sijaan
hepoja pestään ihan kokoajan. Kaikki onkin hyvin tottuneita siihen, antaa pestä
päät letkulla ja kaikkea.
![]() |
| Tässä ollaan justiinsa käyty uittamassa Chickoa ja Banjoa. |
![]() |
| Banjo. Heppoja talutellaan aina orikuolaimella. |
Välillä jockeyt ratsastaa hevosen suoraan tallilta
radalle ja olen laittanut hepoja heille valmiiksi kuntoon. Selänpäälle
taitellaan kolme pyyhettä, jonka päälle tulee paksu satulahuopa, jossa
valmentajan nimi ja päälimmäiseksi sitten pieni nahkaläpyskä eli satula.
Jalustimet ovat ihan uskomattoman lyhyet! Kisoissa jockeyt tuovat omalle
takapuolelleen sopivan satulan. :)
Tosiaan aamut ovat täällä hektisiä, kiireisiä.. Aika menee
yhdessä hujauksessa. Laukkarata menee aamulla kiinni klo.09.00 ja siihen
aikoihin minäkin olen kotia päässyt yleensä. Välillä on iltapäivisin töitä ja
välillä ei.. Jos on liian kuuma niin ei ole tarvinnut mennä, kun ei oikein voi
liikuttaakaan ketään. Jos iltapäivällä on ollut töitä, olen saanut pitää noin
kuuden tunnin siestan. Aina aamulla kun ensimmäisen kerran herää, vannoo aina
että sitten kun ysiltä tulen takas niin käyn nukkumaan… Mut sitten ei enää
ikinä väsytäkään!
Niinja mulle tarjottiin lisätöitä joka aamu toiselta
tallilta 03.15-04.15 niin olen siellä siivoilemassa karsinoita. Ihan kivaa
hommaa. Nyt
olen välillä tehnyt myös iltatalleja sille valmentajalle, joka omistaa puolet
siitä John Pricen tallista. Eli kuutena päivää viikossa on töitä ja palkka on
tosi hyvä. Katotaan vaan saanko mitään säästettyä..
Olen käynyt laukkakisoissa jo kolme kertaa. Ensimmäisenä
lauantaina mentiin heti Jaanan kanssa tähän meidän kodin viereiselle
laukkaradalle (kotoota noin 200m). Aika erilaista kuin suomalaisissa raveissa,
mihin jengi tulee suoraan navetasta! Laukkakisat taitaa olla vauraiden hommaa,
lippu sisälle maksaa yli 30 dollaria (meille ilmainen). Kaikilla on päällä
hienoimmat vaatteet. Naisilla kalliit mekot, korkokengät ja hatut.
Tiistaina oli Perth Cup tässä Ascotissa, eli suurin kisa
mitä täällä Ascotissa on. Siellä oli käytävä.
| Nämä ratsukot toimivat tarvittaessa stoppareina jos laukkaratsu on vaikea pitää käsissä. |
| Ennen kisaa hepot "sträpätään" eli esitellään kisayleisölle. |
Keskiviikkona lähdin Markun kanssa
Miken ystäväpariskunnan kyydillä Narrogin-nimiseen paikkaan jossa oli
laukkakisat. Snne kesti ajaa reilu pari tuntia.. Neil ja Judy oli pariskunnan
nimi (50+) ja heillä oli hevonen, Nicco, juoksemassa kisoissa, jota Mike sitten
ratsasti. Autettiin Markun kanssa laittamaan heppa kuntoon.
| Mike ja Nicco eli Korowai. Juoksi lähtönsä toiseksi. |
Oli jännä myös
seurata käytäntöjä ennen kisoja, hepalle tehtiin muunmuossa huumetesti! Nicco
oli aikaisemmin ollut ainoastaan neljä kertaa kisoissa, eikä oikein ikinä
pärjännyt. Mike kuitenkin ratsasti Nicon toisena maaliin ja Neil & Judy sai
sitten reilun tuhat dollaria voitosta ;) Oltiin niin onnellisia niiden
puolesta! Vaikka itse sitten veikatessa vaan tuhlasin neljäkymppiä enkä
voitanut mitään..
Takasin tullessa Judyn Mini cooper-auton renkaaseen tuli
jotain vikaa ja meidän piti huristella viittäkymppiä pitkän matkaa ilman mitään
kännykän kenttiä ennen kun löydettiin bensis jossa oli ilmapumppu! Elämyksiä ja
kokemuksia ;)
Neil ja Judy pyysi muuten yks päivä meidät syömään kotiinsa.
Judy oli tehnyt paellaa, mansikkakakkua, hedelmäsalaatttia yms. Eilenkin heillä
oli kylmälaukussa kaikenmaailman tortilloja ja kalapihvejä mitä hän oli
leiponut :) Ihania
ihmisiä!
Uutena vuotena oltiin Kings Park-puistossa, josta näkee koko
kaupungin ylle. Oltiin kotona vasta kahdelta ja piti mennä sitten kolmeksi jo
töihin. Mutta ajattelin että kerran sitä vaan Australiassa uusi vuosi
vietetään.. ;)
Joulupäivänä täällä enneminkin juhlittiin joulua. Silloin menin suomalaisen
tytön luokse, jossa oli paljon muitakin.. Siellä grillattiin ja oli paljon eri
salaatteja ja jopa joulukinkku!
| Jouluateria |
Olen nähnyt Markoa, Seppoa ja Perttiä (Markon kavereita)
jonkun verran. Just jouluaattona ne pyysi mut tuonne syömään. Ollaan käyty joen
rannalla ottamassa aurinkoa, siellä Perth Cupissa yms. Marko on ostanut täältä
moottoripyörän ja ollaan sillä ajeltu. Täällä on muuten mun mielestä aika
turvallista ajaa. Liikenne on vasemmalla puolella.. Itekin olen automaattiautoa
täällä ajellut..
| Motskarin jalka upposi kuumaan asfalttiin. |
Marko ja Pertti on töissä muuttofirmassa aamusta iltaan.
Seppo on tallilla töissä. Ne on vuokrannut siltä mun kämppiseltä Merviltä sen
entisen pienen yksiön missä ne sitten kolmestaan asuvat.. Itseasiassa eilen Seppo muutti Sydneyyn. Sillä on siellä jotain sukulaisia..
Kallista täällä on! Palkat ja vuokrat menee viikottain..
Maksan asunnosta 150 dollaria/vk. Lääkärikäyntikin oli melkein satasen. Eilen
Markku osti huoltsikalta take away-kahvin ja se maksoi melkein 4 dollaria. Eli
ehkä 3 euroa..
Viime perjantaina yksi mun unelmista tuli toteen, kun pääsin ratsastamaan lakkahevosella ensimmäistä kertaa. Laitettiin kuusi hevosta kuorma-autoon ja ajettiin puoli tuntia Hillarys Beach-rannalle. Uitiin hevosten kanssa Intian Valtameressä! <3 Huomenna ollaa taas menossa, koska täällä on ihan tajuttoman kuumat kelit.


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti